D&D Leadership

D&D LEADERSHIP in theory and practise [GENERAL Feat] Prerequisite: Character level 6th or “Born to lead” feat. Version: 

Views 144 Downloads 0 File size 1MB

Report DMCA / Copyright

DOWNLOAD FILE

Recommend stories

Citation preview

D&D LEADERSHIP in theory and practise [GENERAL Feat] Prerequisite: Character level 6th or “Born to lead” feat. Version: 1.04, year 2008 Benefits:  Having this feat enables the character to attract loyal companions and devoted followers, subordinates who  assist him or her. See the table below for what sort of cohort and how many followers the character can recruit. Leadership Modifiers: Several factors can affect a character’s Leadership score, causing it to vary from the base score  (character level + Cha modifier). A character’s reputation (from the point of view of the cohort or follower he or  she is trying to attract) raises or lowers his or her often fluctuating Leadership score: Leader’s Reputation  Great renown or bearer of an suiting artefact or stronger (>33) blood­line (Bld)  Fairness and generosity, tainted blood degree but of cohorts favoured deity  Special power / favoured Deity (cleric as adept) for faithful cohorts Failure, from minor setback to complete defeat  Aloofness or Arbitrariness, is of a hostile blood­line  Overdosed cruelty or misplaced mercy, obvious insanity or dire disease Other modifiers may apply when the character tries to attract a cohort: The Leader . . .  Has a familiar, special mount, or animal companion  Recruits a cohort of a different alignment, hostile culture or opposed deity (like a paladin of Moradin to lead orogs)  Caused the death, torment or imprisonment  of a cohort  * Cumulative per cohort.

Modifier +2 for each +1 for each +1 for each –1 to  –4 –1 to  –4 –2 for each Modifier –2 –1 to – 4 –2* (each?)

Followers & adjutants may have different priorities from cohorts. When the character tries to attract a new follower or  adjutant, use any of the following modifiers that apply in addition. The Leader . . .  Has a stronghold, base of operations, guild, or equivalent Makes dedicated efforts to educate, train & equip his or her cohort(s) Has risked life or rank or title to take cohort(s) out of  harms way Moves around a lot, has a mate who does not share the goals/vision/agenda  Caused the death of other followers or adjutants 

Modifier +2 +1 each +1 for each –1 to – 4 –1 to – 4

ALL yellow tables are based on OGL SRD content from the SRD 3.5 compiled by Sovelior!

Yokels for life? I published my own NPC class revision, like many others did. Will they really all learn nothing, while heroes and  villains get dozens of feats, skills and extraordinary abilities? Make it your own decision. The following table has  reduced levels for followers. It works with the intent of granting one feat for levels 1, 5, 10, 15 & 20 to balance this. ●



If those NPC followers, which will mostly be commoner (peasant or burgher), expert or warrior by class, are  cohort members or equivalent, you may decide that those 5 feats made available to them by class are not picked  but instead used like slots: Each feat­slot allows them to learn one feat which the hero, leader or adjutant   teaches them!  Remember that even NPC figures get their feats by level (1, 3, 6, 9...) but those are personal selections. If in  example Johnny & Jane Yokel decide to take leadership as their 6th level feat and maybe even the lead skill (see  Birthright) they might become adjutants or even start their on ilk with whatever agenda.

Leadership  Score

Cohort  Level

1 or lower 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 or higher

— 1st 2nd 3rd 3rd 4th 5th 5th 6th 6th 7th 8th 8th 9th 9th 10th 10th 11th 11th 12th 12th 13th 13th 14th 14th

—— Number of Followers by Level —— 1st — — — — — — — — — 5 6 8 10 15 20 25 30 35 40 50 60 75 90 110 135

2nd — — — — — — — — — — — — 1 1 2 2 3 3 4 5 6 7 9 11 13

3rd — — — — — — — — — — — — — — 1 1 1 1 2 3 3 4 5 6 7

4th — — — — — — — — — — — — — — — — 1 1 1 2 2 2 3 3 4

5th — — — — — — — — — — — — — — — — — — 1 1 1 2 2 2 2

6th — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — 1 1 1 1 2

Leadership Score: A character’s base Leadership score equals his level plus any Charisma modifier. In order to take  into account negative Charisma modifiers, this table allows for very low Leadership scores, but the character must still  be 6th level or higher in order to gain the Leadership feat. Outside factors can affect a character’s Leadership score, as  detailed above. Exception: Birthright nobles due “Born to lead” feat start level 3. Cohort Level: The character can attract a cohort of up to this level. Regardless of a character’s Leadership score, he can  only recruit a cohort who is two or more levels lower than himself. The cohort should be equipped with gear appropriate  for its level. A character can try to attract a cohort of a particular race, class, and alignment. The cohort’s alignment may  not   be   opposed   to   the   leader’s   alignment   on   either   the   law­vs­chaos   or   good­vs­evil   axis,   and   the   leader   takes   a  Leadership penalty if he recruits a cohort of an alignment different from his own. Cohort Type: Gangs, pirates, tribals, cults, pagans and vigilantes are my main contemplated directions. Cohort­members earn XP as follows: The cohort does not count as a party member when determining the party’s XP. Divide  the  cohort’s   level  by the  level   of  the  PC  with   whom  he  or  she  is  associated  (the   character   with  the  Leadership feat who attracted the cohort). Multiply this result by the total XP awarded to the PC and add that  number of experience points to the cohort’s total.  Exception: If a cohort gains enough XP to bring it to a level one lower than the associated PC’s character level, the  cohort does not gain the new level—its new XP total is 1 less than the amount needed attain the next level.  Number of Followers by Level: The character can lead up to the indicated number of characters of each level. Followers  are similar to cohorts, except they’re generally low­level NPCs. Because they’re generally five or more levels behind the  character they follow, they’re rarely effective in combat.

Followers (usually) don’t earn experience and thus don’t gain levels. However, when a character with Leadership attains  a new level, the player consults the table above to determine if she has acquired more followers, some of which may be  higher level than the existing followers. (You don’t consult the table to see if your cohort gains levels, however, because  cohorts earn experience on their own.) Birthright unique skills:  Administration, Lead and Warcraft (I still would prefer it named Strategy&Tactics). The  skills are crucial and remain it. Like a rogue handles a thieves guild, like a cleric does a temple or a regent reigns an  entire realm, on smaller scale the leader has to assure similar.  By my own decision, I judged: A leader who lacks skills can appoint an “adjutant” or such a gorgeous indispensable   number two, who has the skills the leader lacks. Tribal warriors often had shamans or medicine men or wise women as  advisers. Citizens often form interest groups or councils, vigilantes often listen to feedback for they are part of the  neighbourhood, not hired thugs. Thugs then listen to who pays them or who kills or cripples them with ease. Pirates  usually have two or more 2nd in line characters, to support or replace the captain as situation (or whim, vice or greed)  seemingly demand.  This adjutant is one level above the cohort (including check how many adjutants are possible) in a “full” class, but  always remains one level below the leader. The main benefit of each adjutants is: They gain monthly experience for  competent fulfilment of their tasks, in addition to those “which the leader earns for them & the  cohort”.  Such adjutant experience I take inspired from a Birthright table. See it as a general hint of what kind of task is worthy  of what amount in generic circumstances.



It  is   nothing   but  “Regent  &   Lieutenant”  on  smaller   scale,   to  keep   full   Birthright   compatibility  yet  some  transparency for other D&D as D20 gamers & readers.

Task or duty, monthly XP

Warrior

Adept          Aristocrat      Commoner/Expert

Agitation HQ­Maintenance Raise cohorts funds Contest or build successfully: Guild/Shop Order/Security Source (arcane cults) Shrine/Temple (arcane cults)

150 50 150

250 50 150

250 50 300

150 50 150

250 300 50 50

150 150 50 (250) 250 (50)

300 200 50 100

150 150 150 150

Contribute (purchase or conquer) useful equipment, weapons, armours or potions, scrolls/relics:  250  250  250  250 Espionage Neutralization Diplomacy Research Training cohort(s)*2 Pact with officials*

50 500 50 150 150 150

50 250 150 250 150 150

150 250 150 150 150 150

150 250 100 150 150 150

Routine can be a villain, allied with fatigue, boredom, frustration or anger/anxiety...

Note: I never wrote all is done each month! More than four  (3 by leader & one by adjutant) tasks per month  may result  in worse than just fatigue. Rebellion, deserters, traitors...This way the purpose/duty of an adjutant (or equivalent) comes  with experience gain. Negotiating payment from the leader is an additional ordeal, from my humble point of view. * Like vigilantes with permission of the city­guard, as rules on what goes too far. *2 Either treat the adjutant as leader for the XP calculation or simply reduce it to training basic feats or weapon as  armour proficiency, knowledges as SUITING profession.

Mini – FAQ (frequently anticipated/asked questions) ●

A Birthright noble by class gets all his or her unique feats in addition to what all mortals can  roll and handle here. Same is true for those who earn feats which give further benefits.



Yes, once more I hold back the idea which really made me work out my own solution.



The officials from www.birthright.net get my answers/hints along with my solution, this is  simply my whim, style or lack of such. Muse?



My   test­run   would   mean   the   group   plays   warriors,   adepts,   commoners,   experts   or  aristocrats, maybe as I recently uploaded them to the address mentioned at 3 rd point/dot here.  My   class   definitions   may   hint,   that   when   the   class   is   weaker,   there   may   be   a   special  bloodline or pact regulation to balance the scales and odds!

Friend or Foe – Cohort or Follower I imagined “followers” to be people like the servant who always holds the heroes horse while hero  or heroine adventures. I dislike that solution though. By my own game guidance, all creatures gain experience points. Even the spider at the wall could.  Simply for except by aphasia or equivalent, any creature learns and develops due life. A young  spider is not as stealthy, alert and deadly, as it will be with more practical experience. Henceforth  even a spider raises sneak skill, learns to improve sneak attack and web­usage as poisonous stealth  kills. I never said that this makes a spider defeat an epic dwarven defender or what. Just that this fatalistic  or always negative implication...do they only publish to share their complexes and disorders with the  world? Damn, yokel level one is weaker than yokel level six. And epic yokel outmatches both of  them, for good or bad. I reduced me to commoner level 14 in my contemplation, henceforth only assigning the feats by  level (completely NO class feats from level 2 to 20!). Even such a type still may have moments.  Hero class level 14 would, obviously, be very much more competent/powerful. What we need to know: Adjutants are special figures, not just followers. The maximum number of  adjutants   is   (in   this   basic   version):   your   leaders  charisma,   intelligence   as   wisdom  bona   added  together. A noble with intelligence 12, wisdom 12 and charisma 16 would henceforth be able to live  with 5 adjutants. As the butler, cook and steward fall under followers, this offers him or her a  number of full­class “wild­cards” which help on whatever is needed or decided by the noble or  forced upon the noble by circumstances. ●

In my own youth it was still considered humour to state that game masters or mistresses,  storytellers and narrators are mostly want to be tyrants or slave­whippers with a drug crazed   fantasy, but nowadays such truth­speaking is considered insulting. So I don' repeat it.

This allows to be quite an important member of the city already. Imagine the boss of a pirate ship,  who   is   in   command   of   the   smugglers,   harbour­workers   and   seafarer   guild.   Even   in   his   or   her  absence, he or she has three adjutants who have the skills to keep the business functional (and  hopefully away from guards investigation). That makes you quite an influential figure compared to  ... a simple beggar? Or compared to a generic barmaid? If this file is welcome by the officials and community, then MAYBE I write a version for player  classes, too. I really expect any DM (dungeon master or mistress) to instantly understand what this  file is about and how to handle this as “inspiration” without stealing my ideas or violating any  copyright!

Weighing options When I test­read it for most obvious mistakes, I already thought about how a hero leads a troop into  battle in that classic Birthright PC game. Naturally, if cohorts fight, they are treated like units which Birthright has already defined. By the  way, a quite sufficient definition for most ideas I got about it? The unit type will depend on equipment, training and class. For warriors specials like tough or  berserker make sense. Pirates would be irregulars yet with marine special. I will attempt (difficulty  by bank account number) to check feedback and make a test scenario with NPC classes. Leaders &  adjutants function like heroes, giving a bonus to unit morale or more. That scenario will offer  officials and community DM's (dungeon masters or mistresses) the chance to experience it first­ hand.    Then  they  will surely have loads of additional ideas, how to “translate” my concept for player  classes. That way, updated and play­tested quality will be brought into the Birthright product line  (as far as I can imagine it at least). As much as I like to be stubborn: I stick to the NPC approach for atmospheric and compatibility  purposes. If this concept gets acceptance and will be implemented into the rules (I admit, it is not  that decisive), then is the time for the “best shots” of the muse. See my point? Five NPC classes must first work in Anuirean, Brecht, Khinasi, Rjurik or Vos as  halfling, (half­)elven and dwarven ways. If that is achieved, allowing player classes the same is  mostly just a handful of adaptations away. Of course you are free to notice, that something about the rules spoiled my fun with the hero  classes. Yet who am I to admit it? I am...me.

This file was worked out with a notch of humour and best intentions. Hopefully some of it comes  across to your understanding? Certain posts made me often doubt that there is any understanding  left in the real world. ☺  That license included is not just there to fill pages. It is even more than  legal responsibilities. I write to fit with the official product line, adaptations (if legal) may follow.  Yet your group is your duty, not mine! Dear lazy DM or proud parasite? This is a functional solution, yet part of a larger work in progress. 

Companionship Playing a saga instead of group goes into dungeons. If all players (or NPC figures) are part of one  hero   or   heroine   around   which   all   the   story   evolves   (Conan   is   one   example,   the   TV­Series   of  Beastmaster with Dar & Tao another), then this may make sense. Unpleasant is, they get often less  experience for their own ideas. Pleasant is, they get full experience even for stuff which they were a  petty or minor part of. Pleasant as well, the group can all act adjutant to the hero or heroine and all  units, cohorts and such, which only the hero or heroine could muster. Imagine the hero or heroine to  be some powerful noble, but on proper occasion the stealthy engineer leads a cohort for covert  operations   and   sometimes   an   “adept”   leads   a   cohort   to   discover   or   seize   scrolls,   relics   and  paraphernalia or sources. It works with the official players classes as well. Using the formula keeps  them united though. Henceforth do it and remember that whenever initiative is theirs, then they are  the ones named leader in the formula and this includes them gifting experience to their followers. I  wrote it above about “adjutants”. 



Divide the cohorts as companions level by the leaders level each. Now multiply the gained amount  of experience with that result. Example: Leader Roland the Bavarian, here still a typical BR noble  of major Vorynn blood­line, made his stand at the river of Thule. With him were his companion  Pauper the beggar­mystic (adept) and two cohorts of Roland's skirmishers (or irregulars) each level  3. After the glorious battle (desperate bloodshed for the own survival) is done, it's time to plunder.  Meanwhile the game master or mistress calculates experience. Roland gains 3000 experience here,  as the surprise attack was tough and fierce.  To grant Pauper his experience it comes as follows: Roland is ECL 10 and Pauper here is ECL 4.  4 divided by 10 is 0.4 for the formula. 3000 multiplied by 0.4 is 1200. Pauper henceforth gains 1200  experience as he is companion to Roland, the Bavarian! The survivors of the two cohorts each get 900 experience as their level was 3 and the formula (3  divided by 10 = 0.3 multiplied by 3000) gives this result.  Now Roland orders/asks/bribes Pauper to organize the healing. Pauper henceforth acts adjutant as  all in the cohort heard he is legitimated to do so. Pauper uses his healing spells and is considered  helpful on the first aid rolls, giving examples and hints. Saving lives of loyal followers due his spells  stabilizing up to five of those cohort­members hurt beyond first­aid furthers the story and is his  duty, he gets 500 experience. 

Now the formula is 3 divided by 4 multiplied by 500 to see, how much experience the cohorts earn  under   Pauper.   It   comes   to   375  additional   experience   points.   Having   earned   enough   experience  points to level up, the cohorts do so as they remain well under Roland's level. Now Pauper levels as  well and he surely will be remembered as one who healed and helped them for a while... as Pauper  finally gets his share of the loot, he stumbles for his sleep­roll and the scene is left here.



My monthly experience table shows how orders like Pauper, teach the cohort first­aid and  concentration   or   Phaenix   Starborn,   teach   the   cohort   “point   blank   shot”   feat   could   be  handled. Duration of such training and learning should be by the official table or game  master or mistresses decision.

Personalities in the Companionship

THIS TABLE ABOVE HERE IS FROM OGL D20 Game of Thrones! As this comes from storytelling oriented gaming, I took a table from “D20 Game of Thrones”. It  gives   a  nice  formula of   how  to  instant­award certain  moments  of  role­playing.  Not  always   the  pleasant ones as well. Darkling players might chuckle when they imagine, how many ways to make  the  righteous  suffer and the paladins roast this may imply. If their competences cover all  they  imagine. ;o) ●

Leaders and heroes appreciate tremendous successes and reaching their personal goals.



Adjutants are often already happy with minor successes and reaching their personal goals.  Adjutants may be more motivated, when it pays off well. Mistreated adjutants may decide to  turn against the leader, even reducing his or her goals into devastating failures. If bad blood  is caused they may even attempt to usurp or go for the personal goals of the leader or hero, if  they know those. 



Cohort members and followers usually like to survive, benefit from the ordeal and fulfil  their personal goals mostly. They may appreciate to be part of successes though. Deserters,  traitors, usurpers and rebels may occasionally be suiting.

D20 True RPG One of the best rulebooks I had a chance of reading. If one uses the SRD in addition, D&D becomes superfluous. More than twelve background worlds to play in as well, from Arabian Nights to science fiction, murder mystery, Cthulhu or fantasy and dark fantasy. The idea to replace the entire spell system by feat-like “powers” shortens the amount of administration and futile study of rules nobody needs anyway. Most worlds have unique feats in addition, but the base pack is already well crafted. Expect simple variants of druid, healer, psion or sorcerer to work swift and atmospheric. Not much time wasted on ingredients or other cliché. Concepts like faith points, magic points and psi points were blended into “conviction”. This defines how often one can fuel spell-like or extraordinary abilities in example. Effect is: If one does not play one character per player, but one character with adjutants and cohorts or units, this makes handling it all much simpler. Reputation is already implemented and from the point of using the approach, it is a fine blend somewhere between Birthright and D20 Game of Thrones. In my imagination it does not only allow low-magic campaigns, but easy to handle high-magic or dark-magic ideas as well. Dark magic may be Book of vile Darkness minded, or like in Conan that magic is always baleful and treacherous, more of an affliction or haunting than the benefit that priests, magicians and witches claim it to be! Opinions vary of course and most of my side-notes are more dedicated to the poorer people who simply do not waste money on all the books by circumstances. Or the fact that the “war against poverty” is far from even pushing the enemy back.

The helpful feat ●

 Helpful : A character who takes this feat has learned to be extremely helpful when adding  her expertise to a group effort. When the courtier Aids another with a skill, he or she adds a  +4 bonus to the acting character’s skill check instead of the normal +2. This ability may be  used against some regent, villain or noble, inflicting a penalty of ­2 to ­4 per conspiring or  rebelling   adjutant   involved!   “Disloyal   intricate   scum   sabotaging   prowess   among   power­ hungry fops.”

This description of the helpful feat was based on the 3 rd revision Birthright Pdf by Richard Baker as sanctioned chapter 1 magician and later modified by me, as the red-coloured part was my extension.

The Bavarian of vile darkness If Birthright blend: Then Roland the Bavarian would be noble level 9 and blooded scion of Azrai  level 1 at game start. Pauper would like to be a psion, but would be forced to play a shadow­world  halfling magician level 4. Phaenix Starborn would be an elf, scout level 4 OR ranger level 2 and  rogue level 2 at game start. Roland's other adjutants and his most powerful cohorts, units and agents  would be in his provinces, henceforth outside of the adventure at start. QUOTED OGL Birthright Info; “Gheallie Sidhe: (Gay­lil SHE) Literally translated from elvish as "Hunt of the Elves", this term  refers to the hunting of humans or other intruders in elven domains. During the wars between human and elf, groups of elven knights  roamed Cerilia, slaying all humans they found. Although most elven realms called a halt to the gheallie Sidhe hundreds of years ago,  some realms and groups continue the hunt to this day. Human intruders in elven domains are often at great risk.”

If the official book of vile darkness is preferred: Roland starts as a humanoid noble (see Birthright sanctioned chapter 1) level 10, but is of a major  demon   or   devil   bloodline   as   defined   in   the   Unearthed   Arcana   Bloodlines   section   of   the   SRD  (System Reference Document 3.5). Pauper starts as a level 4 humanoid favoured soul (or adept) of  medium   devil  or   demon  bloodline.  His  deity  is  unknown   to  Roland,   the  author  intended   “The  Patient One”. Phaenix Starborn too a humanoid of medium devil or demon bloodline and   scout  level 4 OR ranger level 2 and rogue level 2. Roland's other adjutants and his most powerful cohorts,  units and agents would be in his infernal or abyssal provinces, henceforth outside of the adventure at  start. ●

NOTE: The choice of bloodlines must be compatible which means: all of the bunch are  demon  or  devil   blooded.   As   tastes   vary,   I   discourage   to   use   existing   lords   of   evil   or  archfiends, just use the table for bloodlines and invent from what devil or demon they were  sired.

Authors note on vile darkness The playing of lesser outsiders and aberrations came up mostly, to avoid too much faith. There are  still people who fail to distinguish between gaming and real world faith. Splatter movies have a  large, global fan community and my own application is more abstract and of fictional spirituality,  much less cruelty and bloodshed which superficial looks into the books may seem to suggest.  Another great option is: No matter, if it will be heroes, villains or monsters – there will be people  who perceive them as opponents anyway. In role­play that is an option. If I define a pious paladin  then players of evil may consider it a villain. If I define demon or devil spawn, then good aligned  groups may oppose them. This doesn't stop just because they have adjutants or lead cohorts. Antagonism is part and tool of the genre. If the only villain of the entire adventure is a level 1  goblin who sprays nasty messages upon walls at night, then there is less need for veteran (called  high   level)  heroes  if   compared  to  a   dark   cult  who   already  conquered   a   town,   raised   an  army,  desecrated the chapel and is ready to summon infernal or abyssal minions to assault, defile and  conquer the realm.

Open Game License (OGL)­ Legal Information Permission to copy, modify and distribute the files collectively known as the System Reference  Document (“SRD”) is granted solely through the use of the Open Gaming License, Version 1.0a. This material is being released using the Open Gaming License Version 1.0a and you should read  and understand the terms of that license before using this material. The text of the Open Gaming License itself is not Open Game Content. Instructions on using the  License are provided within the License itself. The following items are designated Product Identity, as defined in Section 1(e) of the Open Game  License Version 1.0a, and are subject to the conditions set forth in Section 7 of the OGL, and are not  Open   Content:   Dungeons   &   Dragons,   D&D,   Dungeon   Master,   Monster   Manual,   d20   System,  Wizards of the Coast, d20 (when used as a trademark), Forgotten Realms, Faerûn, character names  (including those used in the names of spells or items), places, Red Wizard of Thay, Heroic Domains  of Ysgard, Ever­Changing Chaos of Limbo, Windswept Depths of Pandemonium, Infinite Layers of  the Abyss, Tarterian Depths of Carceri, Gray Waste of Hades, Bleak Eternity of Gehenna, Nine  Hells   of   Baator,   Infernal   Battlefield   of   Acheron,   Clockwork   Nirvana   of   Mechanus,   Peaceable  Kingdoms of Arcadia, Seven Mounting Heavens of Celestia, Twin Paradises of Bytopia, Blessed  Fields of Elysium, Wilderness of the Beastlands, Olympian Glades of Arborea, Concordant Domain  of the Outlands, Sigil, Lady of Pain, Book of Exalted Deeds, Book of Vile Darkness, beholder,  gauth, carrion crawler, tanar’ri, baatezu, displacer beast, githyanki, githzerai, mind flayer, illithid,  umber hulk, yuan­ti. All of the rest of the SRD is Open Game Content as described in Section 1(d) of the License. More information on the Open Game License can be found at www.opengamingfoundation.org  or  www.wizards.com/d20 . The terms of the Open Gaming License Version 1.0a are as follows: OPEN GAME LICENSE Version 1.0a The following text is the property of Wizards of the Coast, Inc. and is Copyright 2000 Wizards of  the Coast, Inc ("Wizards"). All Rights Reserved. Definitions: (a)"Contributors" means the copyright and/or trademark owners who have contributed  Open   Game   Content;  (b)"Derivative   Material"   means   copyrighted   material   including   derivative  works   and   translations   (including   into   other   computer   languages),   potation,   modification,  correction, addition, extension, upgrade, improvement, compilation, abridgment or other form in  which an existing work may be recast, transformed or adapted; (c) "Distribute" means to reproduce,  license,   rent,   lease,   sell,   broadcast,   publicly   display,   transmit   or   otherwise   distribute;   (d)"Open  Game Content" means the game mechanic and includes the methods, procedures, processes and  routines to the extent such content does not embody the Product Identity and is an enhancement  over   the   prior   art   and   any   additional   content   clearly   identified   as   Open   Game   Content   by   the  Contributor, and means any work covered by this License, including translations and derivative  works under copyright law, but specifically excludes Product Identity. (e) "Product Identity" means  product   and   product   line   names,   logos   and   identifying   marks   including   trade   dress;   artifacts;  creatures   characters;   stories,   storylines,   plots,   thematic   elements,   dialogue,   incidents,   language,  artwork, symbols, designs, depictions, likenesses, formats, poses, concepts, themes and graphic, 

photographic and other visual or audio representations; names and descriptions of characters, spells,  enchantments,   personalities,   teams,   personas,   likenesses   and   special   abilities;   places,   locations,  environments, creatures, equipment, magical or supernatural abilities or effects, logos, symbols, or  graphic   designs;  and  any  other   trademark  or  registered trademark  clearly  identified   as  Product  identity  by  the owner of the Product Identity, and which specifically excludes the Open  Game  Content; (f) "Trademark" means the logos, names, mark, sign, motto, designs that are used by a  Contributor to identify itself or its products or the associated products contributed to the Open  Game License by the Contributor (g) "Use", "Used" or "Using" means to use, Distribute, copy, edit,  format,  modify, translate and  otherwise   create Derivative Material of   Open  Game  Content.  (h)  "You" or "Your" means the licensee in terms of this agreement. The License: This License applies to any Open Game Content that contains a notice indicating that  the Open Game Content may only be Used under and in terms of this License. You must affix such  a notice to any Open Game Content that you Use. No terms may be added to or subtracted from this  License except as described by the License itself. No other terms or conditions may be applied to  any Open Game Content distributed using this License. Offer and Acceptance: By Using the Open Game Content You indicate Your acceptance of the  terms of this License. Grant and Consideration: In consideration for agreeing to use this License, the Contributors grant  You a perpetual, worldwide, royalty­free, non­exclusive license with the exact terms of this License  to Use, the Open Game Content. Representation of Authority to Contribute: If You are contributing original material as Open Game  Content,   You   represent   that   Your   Contributions   are   Your   original   creation   and/or   You   have  sufficient rights to grant the rights conveyed by this License. Notice of License Copyright: You must update the COPYRIGHT NOTICE portion of this License  to include the exact text of the COPYRIGHT NOTICE of any Open Game Content  You are copying, modifying or distributing, and You must add the title, the copyright date, and the  copyright holder's name to the COPYRIGHT NOTICE of any original Open Game Content you  Distribute. Use of Product Identity: You agree not to Use any Product Identity, including as an indication as to  compatibility, except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of  each element of that Product Identity. You agree not to indicate compatibility or co­adaptability  with any Trademark or Registered Trademark in conjunction with a work containing Open Game  Content except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of such  Trademark or Registered Trademark. The use of any Product Identity in Open Game Content does  not constitute a challenge to the ownership of that Product Identity. The owner of any Product  Identity used in Open Game Content shall retain all rights, title and interest in and to that Product  Identity. Identification: If you distribute Open Game Content You must clearly indicate which portions of the  work that you are distributing are Open Game Content.

Updating   the   License:   Wizards   or   its   designated   Agents   may   publish   updated   versions   of   this  License. You may use any authorized version of this License to copy, modify and distribute any  Open Game Content originally distributed under any version of this License. Copy of this License: You MUST include a copy of this License with every copy of the Open Game  Content You Distribute. Use of Contributor Credits: You may not market or advertise the Open Game Content using the  name of any Contributor unless You have written permission from the Contributor to do so. Inability to Comply: If it is impossible for You to comply with any of the terms of this License with  respect to some or all of the Open Game Content due to statute, judicial order, or governmental  regulation then You may not Use any Open Game Material so affected. Termination: This License will terminate automatically if You fail to comply with all terms herein  and fail to cure such breach within 30 days of becoming aware of the breach. All sublicenses shall  survive the termination of this License. Reformation: If any provision of this License is held to be unenforceable, such provision shall be  reformed only to the extent necessary to make it enforceable. COPYRIGHT NOTICE Open Game License v 1.0a Copyright 2000, Wizards of the Coast, Inc. System Reference Document  Copyright   2000­2003,   Wizards  of   the   Coast,  Inc.;   Authors   Jonathan   Tweet,  Monte   Cook,   Skip  Williams, Rich baker, Andy Collins, David noonan, Rich Redman, Bruce R. Cordell, based  on  original material by E. Gary Gygax and Dave Arneson.   System Reference Document v3.5 HTML compilation Copyright 2004, Sovelior Meliamne & Jason  Olaf Jensen. Added   to   Copyright   Notice   on   demand   of   this   license:  In   March   2007   I,   Andrè   Michael  Pietroschek, wrote with intent of publishing, the included description of leadership & NPCs as  cohorts  as playable rules for D&D (Dungeons & Dragons pen & paper Roleplaying Game)  BIRTHRIGHT   straight   from   “The   Revised   (v3.5)   System   Reference   Document”   by   D20  Systems (as far as the download was named) & 3 rd revision BR PDF.  The table of awarding  experience is from the D20 “Game of Thrones” which makes George R. Martins' “A song of  ice & fire” playable. I further mention in quite obvious text and colour that neither Wizards of  the Coast nor D20 are in any form responsible for my publishings and I clearly mentioned,  that I am not a member of their team or staff.  Andrè M. Pietroschek, Germany, since March  2007 END OF LICENSE Well meant kind of warning: That   license   does   not  in  any  form   allow  to   violate   my  own   copyright  or  steal   my  mental  property.   Simplified:   The   license   only   deals   with   what   my   own   approach   is   based   upon,  stealing my own files or ideas and pasting this license in won't make it legal either!  Try  [email protected]  or  [email protected]  to   receive   contact   information   or   answer,   as  soon, as I receive your email. Spam and such might influence the degree of patience needed.